2010. március 30., kedd

WePad: német táblagép

Lassan kiderül, merre tart a papíralapú újságok digitális átállása: az okostelefonok mellett az új erőre kapó tabletpiac lehet a megoldás. Az európai kiadók saját táblagéppel válaszolnak az iPad-re.



Kezdetben volt az újság. Papírra nyomva, újságárusnál megvásárolva, vagy épp előfizetve, ám a formátum annak ellenére nem változott, hogy időközben a technológia megannyi olyan eszközt kitermelt, amelyről minden esetben azt hitték, felválthatja a hagyományos, nyomtatott médiát. Az internet elterjedésével sem szűntek meg a papírújságok, inkább kettévált a piac, és a kiadványok egy része elérhetővé vált webes és nyomtatott formában, más-más tartalommal és szerkezettel. Ám arra a kérdésre, hogyan hat a technológiai fejlődés a kézben, utcán cipelt, metrón olvasott újságokra, még nem érkezett igazi válasz - talán csak a napokban felbukkanó információk szolgáltathatnak némi újdonsággal.

Ébredező kiadók
Elsőként a Springer, Európa legnagyobb fizetős tartalomszolgáltatója próbálta becélozni a mobileszközök piacát, amikor tavaly novemberben új konstrukciót vezetett be. A vállalat letiltotta az iPhone-okat és az androidos mobilkészülékeket az általa kiadott sajtótermékek oldalairól, és ehelyett olyan kis alkalmazásokat kínál előfizetéses rendszerben, amelyek a magazinok és újságok tartalmát jelenítik meg ezeken a készüléken átalakított, digitális formában.

Ez a megoldás már olyasmi, mint egyfajta digitális újság-előfizetés, ám az emberek nagy többsége még mindig szívesebben olvasta a nagyra szétnyitható újságok könnyen betűzhető felületét, mint az okostelefonok apró képernyőit. Az Apple iPad felbukkanása azonban olyan folyamatokat indított el, amelyek talán tényleg elvezethetnek a "digitális újság" valódi fogalmához.

A WePad jön, lát, győz?
Míg a felhasználók türelmesen (vagy türelmetlenül, mindenesetre a legtöbben hiába) várják az előrendelt iPadek megérkezését, addig a német Neofonie piacra dobta WePad nevű tabletjét, amely már tulajdonságait tekintve is erősen megszorongathatja az iPad-hívők nyakát. A WePad 11,6 hüvelykes (1366×768 pixeles) képernyője jóval nagyobb és részletgazdagabb az Apple-tablet 9,7 hüvelykes, 1024×768-as felbontású kijelzőjénél, 1,66 GHz-es Atom N450 processzora is erősebb az Apple A4-nél. Belső 16 gigabájtos memóriáját opcionális belső memóriamodullal és SD kártyával is bővíthetjük, a speciális Apple csatoló helyett pedig normál USB, audió és SIM slotok segítenek abban, hogy ne okozzon gondot meglévő eszközeink csatlakoztatása. Szoftveresen is erősebb a támogatottság: a hibrid Linux-Android-alapú készülék a WePad szoftvertára mellett az Android Marketplace alkalmazásait is használhatja, a készülék valódi multitaskra képes, és támogatja a Flash-t is... A tech szakértőktől az egyszerű felhasználókig mindenkit meggyőzött a német klón, és ez még csak a kezdet, ugyanis a tartalom terén is nagy durranás készül.

Jönnek a tabletújságok

A WePad a fent említett technológiai leiskolázás mellett úgy tűnik, a tartalomszolgáltatóknál is gyorsabb és hatékonyabb lehet Steve Jobs mammutvállalatánál. Már a készülék CeBIT-es bemutatóján is elhangzottak olyan ígéretek, miszerint a WePad több lesz, mint maga a hardver, és a gyártók szándéka leginkább az, hogy mindenki által használható, egyszerű eszközt készítsenek, amelyen még a nagypapa sem téved el.

Mától hivatalos, hogy stratégia megállapodást kötött a Neofonie és Európa legnagyobb kiadóvállalata, a Gruner & Jahr. A kiadó elnöke, Bernd Buchholz sajtóesemény keretében mutatta be a G&J márkajelzéssel ellátott WePadet, amelyet egyfajta digitális újság-előfizetésként kezdenek forgalmazni. Ráadásul ez csak a startpisztoly eldördülését jelenti, mivel a Neofonie április második hetében további kapcsolatok létrejöttét fogja bejelenteni - a legtöbben a már fotókkal is alátámasztott pletykát veszik alapul, amely a Springer bevonását jósolja.

A létrejött és tervezett szövetségek lényege egyrészt az, hogy a hardver ára szinte "elrejthető lesz" a hosszabb előfizetések árában, ráadásul ezek az árszintek még mindig jóval versenyképesebbnek ígérkeznek az Apple ajánlataihoz képest. Ha ez az új folyamat valóban elindítja az elektronikus újságok forradalmát, nem elképzelhetetlen, hogy pár éven belül már megszokott dolog lesz a metrókocsikban tableteket "lapozgató" utasok látványa.

Forrás: BitPort

Keresés ebben a blogban